Wat je moet weten over de werking van de dieselmotor HOTLO

In de jaren 50 werd de eerste HOTLO gemaakt. De naam HOTLO staat voor Hesselman Omkeerbare Tweetakt Langsspoeling Oplading. Maar voor anderen staat HOTLO voor Het Onding Lekt en Trilt Ontzettend.                                                                                                                                               Het fabriek die de HOTLO gemaakt heeft is de Koninklijke Machinefabriek Gebroeders Stork en Co. N.V te Hengelo.  De Koninklijke Machinefabriek Gebroeders Stork en Co. N.V. leverde de HOTLO in verschillende uitvoeringen. De Koninklijke Machinefabriek Gebroeders Stork en Co N.V. heeft zich tot en met 1975 bezig gehouden met de productie van verschillende diesel motoren.   De eerste HOTLO is in 1954 in het ms. Oudekerk geplaatst en in 1969 kondigde F. Stork het einde van de ontwikkeling van zware motoren aan. Waaronder ook de HOTLO. In totaal zijn er 166 HOTLO’s gebouwd. Deze HOTLO’s zijn in verschillende schepen geplaatst. De HOTLO was in meer dan 200 schepen de hoofdmotor.                                                                                                                                            De HOTLO heeft een goeie stempel achtergelaten in de geschiedenis van de industriële ontwikkeling van Twente. In Hengelo zijn er enorme hallen aan de industriestraat die ons eraan kunnen herinneren dat er in 1950 – 1970 soms aan 4 motoren tegelijkertijd werden gewerkt. Een van mijn betere vrienden is een stukadoor amsterdam maar houdt enorm veel van auto’s. Hij is een van de bedenkers van dit artikel geweest.

De werking van Hotlo.

De HOTLO heeft verschillende uitvoeringen. Deze verschillende uitvoeringen lagen tussen de 6 cilinder 540 x 1150 en 12 cilinder 750 x 1600. De HOTLO is een tweetakt enkelwerkende dieselmotor met langsspoeling en drukvulling van 2000 tot 20.000 pk die gemaakt is voor schepen.

De HOTLO bestaat onder ander uit:

  • De cilindervoering. Dit is in het onderste gedeelte voorzien van tangentiale spoelpoorten en is gemaakt van speciale gietijzer.
  • De spoelpoorten. De invoer van verse lucht die de verbrandingsgassen wegspoelt is van groot belang. Dit word bepaald door de goede stand van de spoelpoorten. De binnentredende lucht krijgt een draaiende beweging. Dit komt door de tangentiale stand van de spoelpoorten.
  • De cilinderdeksel. De molybdeen gietstalen cilinderdeksel wordt met lange tapeinden op de cilinderbalk bevestigd. De molybdeen gietstalen cilinderdeksel is met zoetwater gekoeld. Er zijn 4 uitlaatkleppen die rondom de centraal geplaatste verstuiver gerangschikt zijn. Verder is er in het deksel een aanzetklep, een indicateurkraan en een veiligheidsklep. Om te voorkomen dat het bovenste gedeelte van de voering niet aan de hoogste temperaturen wordt blootgesteld is de gehele verbrandingsruimte in het doorgediepte deksel ondergebracht.
  • De uitlaatkleppen. Voor een gemakkelijke demontage is elke uitlaatklep gemonteerd in een afzonderlijk huis. Deze klephuizen worden ook met zoetwater gekoeld. Elke cilinder heeft 4 kleppen. Deze worden paarsgewijs door 2 klephefbomen bediend. De hooggelegen nokkenas die uit een nokrol, stootstang, klephefboom en een juk bestaat is de aandrijving voor het klephefmechanisme. In het midden van de uitlaatkleppen is er een verstuiver.
  • De zuiger. Deze bestaat uit 2 delen. De gietijzeren geleidering met een iets grotere diameter en de molybdeen gietstalen kop. Deze worden niet gekoeld door zoetwater maar door smeerolie. De smeerolie word vanaf het kruishoofd door een pijp in de holle zuigerstang toegevoerd en door de ringvormige ruimte tussen de toevoerpijp en de boring in de zuigerstang word het afgevoerd.
  • De drijfstang. In het kruishoofd is er een zuigerstang en een drijfstang aan elkaar gekoppeld.

Er zijn heel veel onderdelen die deel uitmaken van de HOTLO. Elke onderdeel is dus afhankelijk van de andere. Een samenwerking is dus vereist. Verder moet zo een HOTLO heel goed onderhouden worden omdat het een machine is die 24 uren draait. De HOTLO betekent ook heel veel voor de Nederlanders. In het bijzonder voor de bewoners van Hengelo en Twente.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *